-Witamina D3, która jest w tłustych rybach jak: łosoś, węgorz, śledz, makrela. Witamina D3 jest niezbędna, by organizm łatwo przyswajał Wapń, Magnez i Fosfor, z których buduje kości i zęby. Dzięki witaminie D prawidłowo funkcjonują mięśnie i system nerwowoy.
Witamina D3 to eliksir młodości, gdyż wówczas skóra zdrowo wygląda, ma ładny koloryt, nie jest szara.

Jod

Poza tym morskie Ryby zawierają jeszcze jeden szalenie ważny składnik, pierwiastek śladowy czyli Jod, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Niedobory Jodu w organmizmie prowadzą do zaburzeń w biosyntezie hormonów tarczycy jak: Tyroksyna (T4) oraz trójjodotyronina (T3) i w konsekwencj do powiększenia gruczołu tarczowego (tarczyca-wole).

Hormony te między innymi napędzają Twoją przemianę materii i dlatego też jedząc regularnie ryby morskie bogate w Jod uchronisz się od przybierania na wadze.

Niedobory Jodu a co za tym idzie niedostateczna produkcja hormonów tarczycy, wówczas efekt może być taki, gdzie:

-Masz zimne wciąż dłonie, przybierasz na wadze (mimo że twoja dieta jest prawidłowa), wystepuje niskie ciśneinie krwi, masz uczucie zmęczenia, apatii, obniża się temperatura ciała, wypadają Ci włosy, powstaje wole tarczycy, nawet mogą puchnąć nogi.

Hormony tarczycy czyli: Tyroksyna T4 i Trójjodotyronina T3 biorą udział w przemianie materii, także w prawidłowych przetwarzaniu substancji odżywczych. Pomagają tez w regulacji temperatury ciała i wpływają na pracę wielu narządów, między innymi serca.

Gdzie długotrwały niedobór Jodu może prowadzić do niedoczynności tarczycy.

Ryby morskie dodatkowo zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które chronią przed chorobami serca i problemamy z krążeniem.

 

Zdrowe oleje rybne

Oleje rybne są stosowane jako suplementy żywności w formie kapsułek bądz w postaci płynu.

-Oleje z wątroby rybnej czyli inaczej mówiąc tran wytwarzany jest z halibuta, dorsza  i rekina oraz z rybiego mięsa.

Tran jest bardzo dobrych żródłem witaminy A i D oraz kwasów tłuszczowych omega-3.
Tran daje ochnonę przed chorobami związanymi z krążeniem oraz chorobami skóry.
Gdzie witamina A utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów, paznokci i co najważniejsze dba o nasz wzrok i zapobiega przesuszeniu spojówek.

 

Rodzaje Ryb

Dorsz - ryba morska Żyjąca miedzy innymi a Bałtyku zawiera oczywiście jod, witaminy A i D (chodż w mniejszych ilościach co Makrela) i jest bardzo dobrym żródłem witaminy B12. Dorsz zawiera raczej mało tłuszczu.

Makrela - morska ryba, która zawiera stosunkowo dużo tłuszczów, które są bogate w  nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny OMEGA-3, witaminy zwłaszcza D, A, selenu i jodu.

Tuńczyk - zawiera witaminy D, A i B12, jod i kwasy tłuszczowe omega-3.

Śledż - Ryba morska, która również zawiera witaminy D, A oraz B12, jod i kwasy tłuszczowe omega-3

 

Podsumowanie

Ileż cennych składników mają do zaoferowania ryby morskie, chronią przez chorobami tarczycy, pilnują aby nasza przemiana materii była na stałym poziomie (nie utyjesz), pomagają w chorobach serca itd.
Starajmy się zatem jeść je częściej.

 

Autor: Barbara Stanisławska.
01 pażdziernik 2007

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.