I te symptomy niedoborów witamonowych i biopierwiastków, zaczymany obserować najpierw po kondycji naszych włosów i skóry. Gdyż nasz inteligentny organizm woli zabrać te cenne suplementy naszym włosom, niż pozbawić tych potrzebnych składników odżywczych ważnym organom wewnętrznym. Dopiero po długotrwałej drakońskiej diecie, zaczyna uruchamiać się ogniwo poważnych zaburzeń w całym organiżmie. Na przykład po kilkuletnim okresie stosowania niekorzystnej diety, prowadzi to do poważnych zaburzeń w gospodarce hormonalnej organizmu.

Co się dzieje jak stosujemy drakońską dietę?

Po kilku miesiącach stosowania takiej diety, możemy zauważyć,że włosy stają się matowe, suche, wypadają, łamią się, brak im blasku, są słabe, mają płowiały kolor, brak im sprężystości. Nie tylko organizm, ale i Twoje włosy potrzebują regularnie pożywki w postaci składników odżywczych, które znajdziesz w zdrowej, pełnowartościowej diecie.

Ważne elementy dla zdrowych włosów

Z białka (keratyny) zbudowane są nasze włosy i paznokcie. A białka (keratyna) zbudowane są z aminokwasów siarkowych. Gdzie Siarka ma tutaj korzystne działanie, gdyż powoduje, że włosy są mocne i sprężyste. Aminokwasy siarkowe znajdują się w niektórych pokarmach białkowych jak:

  1. Jajka, ryby, fasola, pełnoziarnisne produkty zbożowe.

W siarkę bogate są:

  1. Czosnek, cebula, chrzan.

Biopierwiastki ważne dla Twoich włosów

Żelazo

Żelazo kolejny bardzo ważny element, gdzie niedobory tego biopierwiastka, mają wpływ na kondycję Twoich włosów. Włosy zaczynają nadmiernie wypadać, są łamliwe, matowe, płowiałe. Twoja cera ma szary, blady, niezdrowy odcień. Poza tym niedobory żelaza prowadzą do anemii i kobiety przede wszystkim częściej są narażone na niedobory żelaza. Gdyż podczas comiesięcznej menstruacji, tracą pewną ilość tego pierwiastka, poza tym dieta uboga w mięso (czerwone), również może przynieść takie skutki.

Żródła żelaza:

  1. Czerwone mięso.
  2. Wątróbka smażona wołowa bądż wieprzowa (wątróbka zawiera dużo żelaza oraz witamin w sobie).
  3. Śledz solony.
  4. Jajka.
  5. Ziarno sezamowe.
  6. Orzechy.

Uwaga, żelazo tzw. niehemowe, które znajduje się w szpinaku, jest mało przyswajalne do organizmu, niż żelazo hemowe znajdujące się w mięsie czerwonego. A najwięcej żelaza jak i innych ważnych witamin, znajduje się w wątróbce smażonej. Aby żelazo łatwiej przyswajało się do organizmu, potrzebne są dodatkowe produkty bogate w witaminę C. Witaminę C znajdziesz w owocach i warzywach.

Żródła witaminy C

  1. Owoce kiwi.
  2. Czarne porzeczki.
  3. Strączki papryki.
  4. Brukselka.
  5. Pomarańcze i cytryny.

Wapń

Wapń, kolejny bardzo ważny element zdrowej diety. Wapń między innymi naprawia uszkodzenia włosów, łącząc ze sobą cząsteczki keratyny. Dzięki temu włosy są sprężyste, mają ładny nasycony kolor (nie są matowe ani płowiałe). Są gładsze, mocniejsze, mniej się elektryzują, jedwabiste i nabierają połysku. Wapń najlepiej jest przyswajany wraz z witaminą D3. Gdy niedobór jest tej witaminy, wówczas występuje również i niedobór wapnia w organizmie. Tracimy wapń, gdy pijemy za dużo kawy, gdyż ten napój ma działanie moczopędne.

Żródła wapnia:

  1. Mleko pełne i jego przetwory, sery, sardynki w oleju, ziarno sezamowe.

Cynk

Pierwiastek śladowy, który stymuluje porost włosów oraz nie doprowadza do nadmiernego przetłuszczania się włosów. Oraz jest pomocny w leczeniu trądziku skóry i gojeniu się ran. Ma też wiele innych zalet, między innymi wspomaga odporność.

Żródła cynku:

  1. Ostrygi (dużo), ziarno słonecznika, pestki dyni, jajka.

Uwaga: cynk powoduje, że oczy nabierają takiego naturalnego błysku i nie wyglądają na zmęczone.

Jod

Uwaga: warto zwrócić uwagę na ten element. Bardzo ważny pierwiastem śladowy, przede wszystkim do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Dość spore niedobory jodu w organizmie, prowadzą do tego, że produkcja hormonów tarczycy jest niska czyli: Tyroksyny T4 i Trójjodotyronicy T3, co w konsekwencji prowadzi po dłuższym okresie do dysfunkcji gruczołu tarczowego (tarczyca się powiększa), czyli do chorób tarczycy. Wówczas wypadają nadmiernie włosy (są suche jak i skóra).

Podczas dysfunkcji tarczycy, występuje zaburzenie wchłaniania składników odżywczych w jelicie cienkim (większa część składników odżywczych nie dociera do Twoich włosów i skóry) i tym samym włosy są w bardzo kiepskiej kondycji. Poza tym dysfunkcje tarczycy powodują jeszcze inne objawy, poważniejsze. Występuje wiele odmian dysfunkcji tarczycy. Naprzykład: choroba Gravesa - Basedowa (czyli nadmierne wydzielanie hormonów przez tarczycę - nadczynność) oraz inne postacie nadczynności tarczycy, zapalenia tarczycy, niedoczynność tarczycy, itd, itd.

Przy niedoczynności tarczycy objawy między innymi: masz zimne dłonie, przybierasz szybko na wadze (metabolizm spada(, zaparcia. Poza tym wystepuje niskie ciśneinie krwi, masz uczucie zmęczenia, apatii, depresji, kłopoty z koncentracją, obniża się temperatura ciała. Wypadają Ci nadmiernie włosy, tarczyca może się powiększyć, nawet mogą puchnąć nogi, czujesz uderzenia gorąca.

Bądż objawy nadczynności tarczycy: szybki spadek wagi ciała, podwyższone ciśnienie krwi, podwyższone tętno, kołatania serca, niepokój, pobudzenie, nerwowość, drżenie rąk, potliwość, bezsenność, podkręcony metabolizm (czasem biegunki), także włosy nadmiernie moga wypadać.

Hormony tarczycy czyli: Tyroksyna T4 i Trójjodotyronina T3 biorą udział w przemianie materii, także w prawidłowych przetwarzaniu substancji odżywczych. Pomagają tez w regulacji temperatury ciała i wpływają na pracę wielu narządów, między innymi serca.

Długotrwały niedobór Jodu, a co za tym idzie niska produkcja hormonów tarczycy czyli T3 i T4 może spowodować po dłuższym okresie niedoczynność tarczycy. Jedz zatem dwa, trzy razy w tygodniu ryby morskie, dzięki temu uchronisz się przez niedoborami Jodu, a co za tym idzie? przed chorobami tarczycy w póżniejszym okresie.

Powody zachorowania na niedoczynność tarczycy oprócz niedoborów jodu, są także inne jak:

-choroby przysadki mózgowej (rzadko występuje).
-zapalenie tarczycy (szczegolnie typu Hashimoto).
-wrodzone zaburzenia objętości tarczycy.
-usunięcia tarczycy z ważnych powodów.
-oraz te niedoboru jodu w diecie.

Powody zachorowania na nadczynność tarczycy:

-zapalenie tarczycy (typu Graves-Basedowa).
-guzki toksyczne.

Jeśli zauważyłeś takie objawy jak wyżej, warto na to zwrócić uwagę. Przyczyn wypadania włosów jest wiele, dlatego też warto z taką osobą przeprowadzić gruntowny wywiad.

O wypadaniu włosów wkrótce napiszę tekst. Wówczas gdy sama borykasz się z takim kłopotem., na tej stronie znajdziesz kilka wskazówek.

Żródła Jodu:

  1. Ryby morskie, sól kuchenna (jodowana).

Witaminy ważne dla Twoich włosów

Kompleks witamin z grupy B, gdzie ich niedobory powodują kłopoty z włosami. Włosy albo się przetłuszczają, wypadają, łamią, są matowe, suche i zniszczone. A zwłaszcza ważne są:

Biotyna

Biotyna, inaczej (witamina H), cenna witamina dla włosów i paznokci. Biotyna stymuluje porost włosów i nadaje im sprężystości, również pomaga w nadmiernym wypadaniu włosów.

Żródła Biotyny:

  1. Żółtka jaj, ziarna soi, orzeszki ziemne, mleko.

Witamina B5

Witamina B5 inaczej kwas pantotenowy, który zapobiega przedwczesnemu starzeniu się i siwieniu, poprawia pigmentację oraz stan włosów.

Żródła witaminy B5

  1. Dużo jej jest w wątróbce smażonej, otrębach pszennych, rybach, pestkach słoneczniku.

Podsumowanie

Ileż cennych składników jakie daje nam natura niedoceniamy, gdyż wolimy odżywiać się niezdrową żywnością pozbawioną cennych składników odżywczych, gdzie w konsekwencji nasze włosy zaczynają chorowć.
Zmieńmy zatem naszą dietę w dużo bardziej urozmaiconą i zdrowszą.

 

Autor: Barbara Sanisławska
09 listopad 2007

Ta strona używa cookie m. in. w celach statystycznych. Dowiedz się więcej na ich temat i o zmianie ustawień w przeglądarce.
Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.